VAN VERLEDEN TOT HEDEN

Herman Braun begon zijn bedrijf in 1983.

Herman bouwde zijn eigen fietsen sinds 1983 onder de merknaam HERMAN BRAUN, vroeger gevestigd aan de Elementenweg in Spijkenisse.
Herman is zeer goed ingevoerd in de wielerwereld. Als aspirant begon hij bij PRC Delta in 1969, daarna fietste hij tot 1972 als nieuweling.
In 1972 begon hij, als 16-jarige, in de Ronde van Spanje als mecanicien bij de befaamde wielerploeg van Kees Pellenaars. Ook was hij 3 jaar als mecanicien bij de militaire wielerploeg betrokken, met als hoogtepunt de W.K. in Italië.
In 1977 stapte Herman over naar de Gazelle wielerploeg, waarin aankomende talenten als Jean Paul van Poppel en Eric Breukink reden.
Eind 1985 stopte Herman als mecanicien om zich volledig te kunnen richten op zijn bedrijf om dit verder uit te gaan bouwen.
Vanaf 18 september 2010 is Braun Cycling gevestigd aan de Theemsweg 13 in Spijkenisse. In de ultramoderne werkplaats heeft Herman in zijn zoon Dave een uitstekende partner gekregen. Dave ontwikkelt zich razendsnel als een zeer kundige framebouwer.

Door de gedrevenheid en inspiratie van zoon Dave wordt er continu geïnvesteerd in nieuwe machines om zo hightech fietsframes te ontwerpen en te bouwen. Nu echter van een nog lichter en sterker materiaal met name lichtgewicht staal en titanium. Inmiddels hebben zij de meest moderne framebouwfabriek van Nederland.
Waar de concurrentie tegenwoordig alles in lage-loon-landen laat bouwen, houden zij vast aan ambachtelijke Nederlandse kwaliteit, service en garantie. Hierdoor is alles handgemaakt en staan de wensen van de klant centraal.
Samen vormen zij een hecht team die menig fietser het fietsplezier weer heeft teruggegeven.
Het plezier wat Herman en Dave uitstralen bij het bouwen van frames vindt u terug in de topkwaliteit van hun producten.

HANDMADE

Een handgemaakte fiets wil bij ons zeggen dat elk frame afzonderlijk door dezelfde framebouwers wordt gebouwd (Herman en Dave). Zij hebben daartoe de nodige kennis en ervaring ontwikkeld, maar ook hebben zij een selectie gemaakt speciale machines om framebuizen te kunnen bewerken.
Er wordt uiteraard vanaf het opmeten van de klant zeer professioneel te werk gegaan. Eerst wordt er een selectie gemaakt van de framebuizen, d.w.z. een lichtgewicht/comfort- of stijf frame-ontwerp, met zijn eigen unieke rijeigenschappen en rijgedrag.
Vervolgens worden de buizen op de juiste lengte gemaakt en met een machinale digitale freesbank op tienden van graden in de juiste hoek gefreesd. De framebuizen worden handmatig gereinigd en ontdaan van metaalsplinters. Zodoende is er een perfecte aansluiting van alle buizen die naadloos in elkaar overlopen.
Met behulp van framemallen worden de buizen in een mal verwerkt tot een frame. Alle geometrische afmetingen worden in deze mal ingesteld en gecontroleerd. Elk verbindingsproces wordt handmatig gedaan en niet door middel van een volautomatische lasrobot. Nee, wij leveren echt handwerk!
Er wordt zo gelast dat er een minimale warmte-inbreng nodig is, waardoor het de structuur van het metaal niet aantast. Dit komt de mechanische eigenschappen van de las ten goede. Plaatselijk worden de buizen gehecht d.m.v. het pulserend tiglassen, zodat in een later stadium het frame kan worden afgelast.
Er worden vervolgens tussentijdse controles verricht met behulp van een zelf gebouwde richttafel. Daarmee wordt het frame zeer precies uitgelijnd, nauwkeurig tot op tienden van een millimeter. Hierdoor komen de wielen in één lijn te liggen. Vervolgens, als het frame geassembleerd is, wordt elk frame tot op de honderdste nauwkeurig gericht (met digitale metingen) d.m.v. een speciale richtbank. Eventuele afwijkingen, welke tienden millimeters kunnen bedragen, veroorzaakt door de diverse lasprocessen worden zo opgeheven. De fiets heeft hierdoor een perfect stuurvermogen. Dit zorgt voor een subliem rijgedrag met een goede loop- en wegligging.

WAAROM STAAL?

Voor de meeste fietsers is lichtgewicht staal het ultieme frame-materiaal.
Niet alleen voor de fietsliefhebber, maar ook voor de beginnende en ervaren fietser, die fietsplezier verwacht van zijn nieuwe fiets en verzekerd wil zijn van een lange levensduur in vergelijking tot andere frame-materialen. De levensduur van aluminium, magnesium of carbon; of een mix van deze materialen en/of legeringen is nu eenmaal aantoonbaar minder.|
Staal is velen malen sterker en betrouwbaarder. Van oudsher bouwt men al frames van staal. Er kwamen verschillende frame-uitvoeringen, complexe geometrieën en een scala aan buisvormen. Toch kunnen we stellen dat de stalen kwaliteitsframes, gebouwd worden door framebouwers die maatwerk leveren.
Wij adviseren al ca. 30 jaar een stalen fiets op maat en hiermee leveren wij de modernste fiets, waar je je niet voor hoeft te schamen. Staal heeft een zeer hoge treksterkte en flexibiliteit waardoor het iets meegeeft qua buigzaamheid. Dit zorgt ervoor dat in geval van schokken e.d. het frame niet zal breken. Frames van andere materialen zijn wellicht iets lichter (c.a. 500 gram, oftewel de inhoud van een bidon) maar velen malen kwetsbaarder. Deze zullen sneller scheuren of breken. Zoekt u dus een fiets voor jarenlang rijplezier?  Kies dan voor staal! 

Begrippen:

Treksterkte: de materiaalspanning (doorsnede/belasting) waarbij het materiaal breekt. De meeste metalen vertonen vloeigedrag: bij de vloeispanning (die lager ligt dan de treksterkte) zal het materiaal blijvend vervormen. De vloeispanning is dus maatgevend, een zware belasting en je frame is krom! Met legeren, warmtebehandelingen en koudvervormen kunnen de sterkte-eigenschappen van legeringen worden opgevoerd. 

Stijfheid: Als je een materiaal belast, zal het onder de kracht/invloed vervormen. Zolang je met de spanning onder de vloeigrens blijft, is de vervorming elastisch en recht evenredig met de opgelegde belasting. De elasticiteitsmodulus is het getal dat aangeeft hoever een bepaald materiaal vervormt. De E-moduul van staal is 3 maal zo groot als die van aluminium, d.w.z. bij identiek gedimensioneerde constructies is die van aluminium 3 maal zo slap.

Butted: framebuizen zijn voorzien van een op de belasting aangepaste wanddikte. Meestal heeft de buis in het midden de kleinste wanddikte en aan de uiteinden ca. 0,2 mm. meer. De reden is dat de stijfheid van het frame niet alleen bepaald wordt door het doorbuigen van de buizen, maar ook door de vervorming in de knooppunten. Maak je nu de buisuiteinden dikker, dan krijg je relatief eenvoudig een stijver knooppunt met een zeer beperkte gewichtstoename. De levensduur van het frame zal ook toenemen. Eindverdikte buizen worden per stuk gemaakt en zijn dus duurder dan buizen van constante dikte.

Wie zegt dat staal in de fietsindustrie en framebouw ouderwets is, heeft het mis. Wij werken niet meer met lugs en de daarbij behorende traditionele smalle ronde buizen. Wij gebruiken nu de meest moderne hooggelegeerde buizen. Deze zijn van hoogwaardige en hooggelegeerde staalsoorten, waarvan de gemiddelde treksterkte tot 1450 NM per vierkante millimeter is. Uitschieters van onze topmodellen bezitten een treksterkte van 1650 NM cm2.  Daarnaast hanteren wij ook een 1250 Nm -2 treksterkte door de juiste legerings-bestanddelen b.v.  C- Mn - Bo – Cr -Mo - Ni – Va-  No-  en het hoofdbestanddeel van staal Fe.

Qua legeringen is de stijfheidswaarde die ieder frame bezit van een uitgebalanceerde waarde, zonder dat dit ten koste gaat van het comfort. Staal biedt enige veerkracht die schokken, trillingen en vibraties als het ware filtert en niet doorgeeft aan de berijder. Zo ervaar je een fiets (door de chemische samenstelling, variërende wanddikte, koud getrokken buisvorm) die beter is dan een frame gemaakt van menig ander materiaal.

Door de overside buisvorm kan men een buis ontwerpen met een minimaal volume en zeer geringe wanddikte (op sommige plaatsen zelfs 0,3 mm.).  Dankzij zeer consistente en homogene legeringen zijn zeer dunne wanddiktes mogelijk. Door dit te combineren met verschillende vormen buizen, ontstaat er een licht en stijf frame.

Koud getrokken framebuizen: Door deze techniek kan men nog lichtere en dunwandige buizen fabriceren, die gemaakt zijn om een sublieme levensduur te behouden en dit zonder stijfheidverlies. Als de buizen de juiste afmetingen en chemische samenstelling hebben, worden de buizen in de fabriek in een speciale oven geplaatst en enige tijd tot een bepaalde temperatuur verhit. Deze hittebehandeling wordt KET genoemd (Kinetic Energy Treatment). Nabehandeling van Dedacciai zorgt ervoor dat het materiaal zijn oorspronkelijke structuur behoud. Mede door het koud vervormen kunnen de sterkte-eigenschappen sterk verandert worden. De verschillende legeringen hebben onder meer de sterkte, taaiheid, stugheid, stijfheid, lasbaarheid, corrosiebestendigheid en veerkracht sterk verbeterd.

Door de chemische samenstelling en de buisvormen, die wij speciaal hebben laten maken, kunnen wij nu frames ontwerpen/samenstellen met een modern uiterlijk en een modern gewicht. Door de buisvorm (overside rond) tot 44 mm. bij de bracket  conisch of driehoekig te ontwerpen,  worden alle krachten/stress gelijkmatig opgevangen, verdeeld en ervaart de berijder zijn ultieme rijbeleving. Zelfs bij geprofileerde buizen die verschillend van vorm zijn, passen wij een volledig overside buiten-balhoofdbuis toe, van de respectievelijke buitendiameters van 32.5, 36.5, 38 en zelfs 46 mm. met een stemmaat van 11.8’’. Hiermee wordt de diameter van de stuurpijp bedoeld, de geïntegreerde en zelfs semi-geïntegreerde balhoofdbuis. Deze uitvoeringen passen wij toe in onze high class frames.

Zelfs een buiten-balhoofdbuis, die bij de aansluiting aan de voorvork conisch gevormd is, is geschikt voor 2 maten lagers. Het zgn. tapered kunnen wij aan het lijstje toevoegen. Hierbij ervaart de rijder sublieme stuureigenschappen die nog niet geëvenaard zijn. Maar ook de vorkstijfheid wordt aanzienlijk verhoogd. Dit levert een strak rijdende en sturende fiets die zeer direct stuurt. Hiermee ervaar je dat je de volledige controle hebt over je fiets.

Zeker niet te missen is  een volledig INTEGRATED SEAT POST, oftewel een volledig doorlopende zitbuis. Deze is over de volle lengte rond, met een buitendiameter van 35 mm. Deze is ‘plain’, dat wil zeggen dat de buis overal dezelfde wanddikte heeft. Daarmee is dit het stijfste frame wat wij kunnen bouwen, erg strak, taai en zeer sterk. Samen met de hooggelegeerde DEDACCIAI EOM 16.5 buizen, die van nature al zeer hoogwaardig zijn, in combinatie met de semi-geïntegreerde balhoofdbuis, is dit de absolute top onder de stalen racers. Dit is een frame, niet alleen ontworpen voor de prof, maar ook voor iedere recreatiefietser, die een hoge kwaliteit verwacht en wenst in zijn maat, tot op de millimeter nauwkeurig.

‘Steel is real’ is een veel gebruikte slogan.                                        

Staal heeft nog nooit iemand teleurgesteld.