Artikel in Davidreader.nl over Dave Braun

Artikel in Davidreader.nl over Dave Braun

Zie Davidreader.nl voor het gehele artikel

Dave Braun

Als zoon van de voormalig mecanicien Herman Braun werkt het ambacht van framebouwen er al met de paplepel ingegoten. Dave ontwikkelde een passie voor techniek en besloot na zijn opleiding aan de slag te gaan in Spijkenisse en samen met zijn vader zelf racefietsen te gaan bouwen.

Voordat ik bij mijn vader begon werkte ik voor een metaalbewerkingsbedrijf. Hier haalde ik echter geen voldoening uit mijn werk en op mijn 18e besloot ik om bij mijn vader aan de slag gegaan.

Daar stond ik dan, als jongeman bij mijn vader in de werkplaats. Gelukkig voelde het goed en ik wist al snel dat dit was wat ik echt wilde! Met mijn eigen handen, specifieke kennis, aandacht en nauwkeurigheid, dag in dag uit werken aan de productie van onze eigen frames.

Ambacht

Dat is dan ook wat ambacht voor mij betekent. Geheel vanuit eigen motivatie je handvaardigheid vergroten samen met je kennis voor het vak en de bijbehorende materialen. Het gaat om echte liefde voor je eigen vak hebben en er zo in doorslaan dat perfectie je minimum vereiste wordt.

Iedere dag wil ik beter dan de dag ervoor. Iedere racefiets wil ik strakker dan de racefiets ervoor. Kijk, dat is perfectie! Dat is ambacht. Je wordt als het ware opgeslokt door het vak en voedt jezelf met de voldoening van het eindresultaat.

Uiteindelijk maak ik een product waar mensen oprecht blij mee zijn. Voor sommige coureurs laat ik dromen in vervulling gaan. De droom om te reizen, een fietsvakantie of een bepaalde wedstrijd. Ik maak geen fietsen, ik maak rijplezier!
 

Handwerk

Ik kan het feit dat ik écht met mijn handen werk en afwisselend met een tang, vijl of boormachine in mijn handen sta echt ongelofelijk waarderen. Bij alles wat ik doet wil ik mijn eigen ‘touch’ meegeven. Mijn handen. Mijn feeling. Aan het einde van de dag is er dan een tastbaar resultaat: mijn resultaat.

In het begin vond ik het best lastig om alle verschillende fases bij de bouw van een racefiets onder de knie te krijgen. Bij het lassen alleen al gebruiken wij verschillende methodes, waar het natuurlijk telkens weer de kunst is om het zo netjes mogelijk af te werken. Om een mooie lasnaad in één keer te zetten en daarbij achteraf niets weg te hoeven veilen heb je een behoorlijk vaste hand nodig.