In februari 2014 heeft Braun Cycling zijn eerste titanium raceframe gebouwd. Het prototype AEROSPACE is het paradepaardje van Braun Cycling. Deze nieuwe innovatie biedt meer mogelijkheden voor de fietser, die veel waarde hecht aan maatwerk en aan een handmatig gebouwd frame. Dit geeft de fietser de zekerheid dat deze fiets sneller, wendbaarder en efficiënter is dan een aluminium of carbon frame.

Voordat ik dieper inga op de technische materiaaleigenschap van titanium,  wil ik u meedelen dat de materiaalkwaliteit die wij gebruiken veel beter is dan het titanium dat geïmporteerd wordt uit lage loon landen. Deze goedkopere titanium frames zijn meestal in 5 standaard maten leverbaar, de fiets is minder stijf en er wordt verontreinigd titanium gebruikt. Ook wordt er vaak een gelaste buis gebruikt  i.p.v. een naadloos getrokken buis. Het frame wordt vanwege een hogere kwantiteit vaak niet recht afgeleverd enz.

Titanium is niet alleen een mooi materiaal om mee te werken maar ook heel bijzonder. Voorafgaand aan de ontwikkeling van het bouwen van het frame hebben wij gekozen voor een goed merk framebuis n.l. DEDACCIAI K19, goed gelegeerd titanium,  grade 9.

Voor het achterframe is gekozen voor puur titanium (99 % titanium en 1% spoorelementen).  De chemische samenstelling  is zeer geschikt voor hoge sterkte titanium. 

Als sterktemakers zijn  3%  aluminium en  2,5%  vanadium toegevoegd. Dit om de koud, naadloos getrokken framebuis  zijn uiteindelijke sterkte te geven. Daardoor hebben deze buizen een uitzonderlijk hoge treksterkte.  Het biedt 20%  tot 50%  meer mechanische sterkte dan commercieel zuiver titaan,  maar is daardoor beter vervorm- en lasbaar. Deze legering is een variant van grade 9 met de mechanische eigenschap van grade 5,  maar met de ductiliteit van grade 9.

Deze DEDACCIAI framebuizen hebben nog een tweede zuivering ondergaan,  wat de kwaliteit van het materiaal omhoog voert.

Wij hebben voor  DEDACCIAI  gekozen, omdat dit de meest kwalitatieve titanium frame-buizen zijn.  90%  van onze stalen frames zijn gebouwd met  DEDACCIAI buizen en hebben ons doen inzien  om ook voor titanium de hoogste standaard te kiezen. De geometrie  en de manier hoe het frame gebouwd is, bepalen de trapefficiëntie.  De stijfheid van dit titanium frame ligt hoger dan gemiddeld en biedt de fietser de beste balans tussen stijfheid, comfort en lichtgewicht.

De framebuizen hebben een hoge hardheid met een twee keer zo hoge veerkracht. Het materiaal kan zeer hoge belastingen absorberen voordat het vervormt.  In combinatie met voortreffelijke corrosie-eigenschappen en een, in vergelijking met staal, 43 %  lagere dichtheid  (soortelijk gewicht  4,5 gram per kubieke centimeter).

Titanium kent de hoogste sterkte-/gewichtsverhouding van alle materialen

Voor ons is het belangrijk om een goed frame te ontwerpen en te bouwen, dat een goede balans biedt tussen stijfheid en comfort. En ervoor zorgt dat de schokken en trillingen niet worden doorgegeven aan de fietser, zodat de fietser het gevoel geeft dat deze één wordt met zijn fiets.

De framebuizen hebben een oversized buisvorm, een zitbuis van een diameter van 35 mm.  Daarnaast een onderbuis die een conische eclipsvorm heeft en breed oversized is bij het bracket.

De buiten-balhoofdbuis is een rechte buis van een diameter van 45 mm.  Deze geeft de fiets een goede vorkstijfheid. De lagerschalen worden in het frame geperst. De combinatie van het semi-geïntegreerde balhoofd van eigen merk, met de DEDACCIAI blac fin full carbon voorvork, zorgt voor een hogere stijfheidswaarde,  die de fiets een doordachte en directe stuureigenschap geeft. Ook in een volle sprint zal dit een zo min mogelijke verbuiging geven van het materiaal.

Het achterframe; bestaande uit een titanium ovaal getrokken liggende achtervork die rond en conisch naar de drop outs lopen, biedt elke trap op de pedalen een directe voortstuwing d.m.v. de aandrijving van de fiets. 

De drop outs, het remmannetje en de bracket zijn van een nog sterker soort titanium;  grade 5. Deze bestaat uit 6% aluminium en  4% vanadium.  Dit is circa  20% sterker.

De massieve achterpatten zijn rondvormig en bieden een sterk geheel. De staande achtervorken zijn rond en sluiten mooi aan op de zitbuis.

De bidonnokken worden standaard ingelast.

In het achter- en voorframe zijn variërende wanddiktes gecreëerd. De dubbel en trippel butted buizen zijn aan de kant van de knooppunten dikker getrokken. Dit zorgt voor een duurzaam frame dat sterk en stijf is vormgegeven.

Titanium is ook zeer bestand tegen corrosie en metaalmoeheid,  ofwel het ontbreken van deze twee aspecten.

Het titaan frame wordt standaard afgeleverd met een roestvast stalen kopplaatje met onze merknaam en onderaan de bracket worden merknaam en framenummer netjes ingegraveerd.

De framedelen die pulserend tig-gelast worden, zijn onder strenge condities gelast, in een beschermende en controlerende omgeving. Dit biedt als eindresultaat een sterk gelast frame.

Het frame is leverbaar in combinatie met het mechanische schakelsysteem van  SHIMANO;  compleet  DURA-ACE of  ULTEGRA. Indien u een frame wenst met het elektronische schakelsysteem van SHIMANO, dan kan dit tegen meerprijs.  Alle elektrische kabeltjes worden dan in het frame geïntegreerd en weggewerkt.

Als optie kan er  - tegen meerprijs -  een mannetje achter de bracket worden ingelast. Dit maakt het achterframe nog sterker.

Indien u dit wenst, kunt u het frame in de door u gewenste kleur en/of design tegen meerprijs laten lakken. Dit frame wordt met de modernste middelen en technieken gebouwd en met de meeste precisie en nauwkeurigheid.
Dit maakt het een vlaggenschip van titaan.  Er zijn maar enkele titanium framebouwers in Europa en daarom zijn we er trots op een technisch hoogstandje van Hollandse bodem te kunnen afleveren!

De frameprijs is gebaseerd op een ‘op maat gemaakt frame’. Dit frame wordt volgens uw wens gebouwd; met een black fin full carbon voorvork, een op maat gemaakt balhoofdstel  en een titanium geborstelde finishing als afwerking.                                                                                                              Het produceren van een titanium frame heeft een hoge moeilijkheidsgraad en is arbeidsintensiever dan het produceren van een stalen frame. De materiaalkosten zijn hoger en speciaal voor dit doel hebben wij apparatuur aangeschaft, wat o.a. de prijs van het product bepaald.

De naam van de fiets is afgeleid van de kwaliteit titaan dat ook in de luchtvaart wordt gebruikt.

Er bestaan verschillende titaniumkwaliteiten (met bijbehorende certificaties) voor gebruik in de luchtvaartindustrie. Die kwaliteiten worden voornamelijk bepaald door de zorg die aan de realisatie werd besteed en door de min of meer draconische tests waaraan het materiaal wordt onderworpen. Die elementen hebben uiteraard niet alleen een impact op de eindkwaliteit,  maar ook op de prijs van het product.

 

Framegewicht 1300 gram.

Vorkgewicht 400 gram. 

Frameset  (frame, voorvork en balhoofdstel)